sri-lanka-deze-keer.reismee.nl

Point Pedro

Donderdag

Het hotel is niet luxe, maar schoon. Vanmorgen vielen er wat laden uit de kast. Maar vanmiddag waren ze weer gerepareerd, alhoewel wel wat scheef. Ook hier niet veel gasten en een lege eetzaal. Met als gevolg dat we tot nu toe in bijna ieder restaurant een privé ober hebben. Je hoeft alleen maar te kauwen en te slikken de rest doen zij. ( Bij wijze van spreken)

Goed weer een dag van allerlei bezienswaardigheden. Eerst een Hindi Tempel bezocht die ze weer aan het opbouwen zijn, daarna nog een stupa die ze opgegraven hebben en die in de oorlog beschoten is. En tot slot na een behoorlijke autorit over hele slechte wegen, wegen die ze aan het opknappen waren en dwars door allerlei kleine straatjes, Point Pedro, de meest noordelijk gelegen stad in Sri Lanka. En niet te vergeten Nagadipa Vihara een heilige boeddhistische plek waarvan er 16 zijn. Hier kwamen de eerste boeddhisten aan land. Dit was overigens ook de enige plek die voor toeristen verbouwd is en waar een kunstschilder in zijn vrije tijd in een tempeltje wandschilderingen aan het maken was. Hij vertelde dat hij dit uit leifde voor het geloof doet en zijn beroep is sergeant in het leger.

Al met al een drukke dag waarin we 140 km hebben afgelegd( ja,ja de kilometerteller doet het weer)en waar toch de meeste aandacht van mij uitging naar de kleine dorpen die verlaten en verwoest zijn. Veel zijn er dus ook naar het buitenland vertrokken en zullen hier niet meer komen wonen. Op het ogenblik proberen er een aantal hun grond met ruïne te verkopen. Jaffna is over het algemeen Hindoestaans en de kleding is dan ook zo. Veel hebben stippen op hun voorhoofd. Piet moest ook met ontbloot bovenlichaam de tempel in.

Morgen gaan we met de veerboot naar een eiland. w.s weer een lange dag.

Rianda

Jullie komen ogen tekort. Wathebben jullie al veel gezien zeg.Morgen ook weer veel plezier,liefs, Rianda.

Jan

Hopelijk morgen minder tempels. Plaskokers zullen ze daar wel niet hebben vermoed ik. Wat een ellende als je niet rustig naar de wc kan.
Fijn om jullie verhalen te lezen. Groetjes, Jan