sri-lanka-deze-keer.reismee.nl

Tempels en Safari

Dinsdag

Wat ik nog vergeten ben is dat Piet nog steeds niet helemaal fit is. Hij hoest en proest er over en heeft bij vlagen hoofdpijn.

Het gebied waar we nu zijn is erg droog, ze wachten met smart op regen. De aarde is rood/bruin en het is hier stoffig, met als gevolg dat wij ook rood/bruin zien. Vooral na vanmorgen. Denk dus niet als je de foto's ziet, och wat worden ze bruin. We gingen al vroeg op pad om allerlei tempels te bekijken. Anuradhapura is de oudste stad, in 437 voor Chr. gesticht. Ruim 12 eeuwen lang was het de residentie van de koningen. Er staan nog veel ruines uit die tijd en de grootste stupa. Hier komen veel pelgrims naar toe. Leuk om even te zien, maar we raken door de jaren heen verzadigt door alle tempeltjes enz. Nog even naar de supermarkt om water in de slaan. Morgen vertrekken we naar Jaffna, het Tamil gebied en daar is water erg duur.

Na een uurtje zwemmen en de lunch gingen we om 13.00 uur weer op safari. Dit keer het Wilpattu National park. Een park bekend vanwege zijn waterpartijen en meren alleen nu even niet; het merendeel stond droog. Dit had ook als gevolg dat we geen luipaard of olifant spotte. We hebben ruim 5 uur door dat park/ bos gereden en zagen voor ons doen alleen maar gewone dieren. Pauwen, kippen, konijn en herten. Verder wat vogels en dat was het wel zo'n beetje. Niet iets om enthousiast over te zijn. Voor het eerst reden we in het donker. Ook een ervaring, want er is weinig tot geen straatverlichting. Daarbij komt ook nog dat er een aantal voertuigen niet verlicht zijn.

De bevolking hier is erg aardig. Iedereen groet en als ze Engels spreken, dan willen ze graag en praatje met je maken. De kleding is over het algemeen simpel. De dames een wijde rok met blouse en de heren een sarong met overhemd. Lekker makkelijk, hoef je ook niet zo over na te denken. De jongeren kleden zich soms wel wat moderner. De kinderen hier worden over het algemeen tot en met hun 3e jaar veel gedragen op de armen. De meisjes hun haren houden zetot zeker hun 6ekort. En we vinden dat ze en vooral de jongens veel mogen. Ze praten laat en slaan oerkreten uit, wat eindeloos doorgaat en niet gecorrigeerd wordt en ze slaan hun ouders.

Op naar het Tamil gebied. Het is een autorit van 190 km.