sri-lanka-deze-keer.reismee.nl

Dag Britten, Hallo cultuur

Zondag

Gisteren de laatste dag golfen. Buiten ons spel was het een apart gezicht dat er een helikopter landen voor het clubhuis. Deze nam een cameraman en zijn maatje mee en bracht deze later terug. Eerst kwam er nog een vrachtwagentje met oliedrums en op een primitieve manier werd de helikopter afgetankt.

Maandag

Het is voorlopig afgelopen met de invloeden van de Nederlanders en Britten, we zijn vanmorgen meer naar het midden van het land gereden. Hier willen we de echte cultuur zien. Via Dambulla naar Anuradhapura.

In Dambulla is een rotstempel vol met Boeddhabeelden. Maar dat was heel veel trappen op langs de rotswanden enz. Omdat ons lijf dat niet meer trekt, hebben we deze excursie geschrapt. Daarvoor in de plaats zijn we gestopt in Palapathweia. We hebben een specerijentuin bezocht. Niet alleen specerijen maar ze maken van allerlei kruiden ook geneeskrachtige zalfjes en oliën. Bea kreeg nog een heerlijke hoofd- en nekmassage en Piet werd behandeld voor zijn verkoudheid. We hebben hier wat zalfjes gekocht. Voor Piet iets wat zijn spataderen zal laten verdwijnen en Bea iets om 7 kg af te vallen. Maar kijken of dit helpt, we hebben er een hard hoofd in. Maar het was heel leuk daar.

Hierna een verrassend leuke tour door een klein plattelandsdorpje. Dit was het helemaal. We werden opgehaald door een ossenkar, daarna kregen we uitleg bij een van de bewoonsters over het leven wat zij hebben op het platteland. Ze wonen nog in hutjes die gebouwd zijn van leem met palmbladeren als dak. In een soort toren hebben ze hun slaapvertrek. Dat is om's nachts niet te worden overvallen door olifanten. We kregen daar uit een kokosnoot te drinken. Niet helemaal ons ding. Op weg naar dit hutje moesten we eerst de rivier oversteken. Dit gebeurde met een boot, deze deed hierna een vaartocht door de bijna verdroogde rivier en een meer waar vissers stonden te vissen. Heerlijk dit vaartochtje. Onderweg maakten de mannen voor ons een hoedje van Lotusbladeren. Grappig hoor...

Hierna gingen we bij een vrouw eten die een originele kleipot maaltijd voor ons klaar had staan. Dit werd geserveerd in een mandje waar een lotusblad in lag .Ik dacht dit zal wel heavy zijn, maar nee hoor, het was verrukkelijk. We moesten wel met onze handen eten. We kregen hier ook nog uitleg over hun manier van leven, wat nog erg primitief is, maar waar heb je al die luxe nou eigenlijk voor nodig. Dit zeg ik terwijl ik weer in een ander Hotel zit achter een glas heerlijk koud bier. Palm garden resort in Anuradhapura. Want de organisatie die dit geboekt heeft voor ons heeft wel voor onze begrippen hele luxe en mooie Hotels uitgezocht.

Morgen gaan we de omgeving bekijken.

Rianda

Neem nog wat extra zalf mee om af te vallen want ik moet ook nog zeker 7 kilo kwijt wil ik weer in m'n skinny jeans passen.Die tour door dat dorpje klonk trowens erg leuk.

Will

Halloooooooooo,ik dacht toch echt dat jullie ,,nuchtere ,,hollanders waren ,om te geloven in die zalfies ???????
Maar ik wacht HET resultaat af.

Liefs van Will