sri-lanka-deze-keer.reismee.nl

De Tempel van de tand en olifanten

Zaterdag

We hebben en lange dag gehad. We startte met een bezoek aan de Delada Maligawa of Tempel van de Tand. Kandy is het centrum van het Sri Lankaanse culturele en religieuze leven en tevens een beroemd bedevaartsoord. De pelgrims hebben als einddoel deze tempel. De tand die na Boeddha's verbranding uit de as werd gehaald had al een avontuurlijk geschiedenis achter de rug toen hij in 313 uit India naar Sri Lanka werd gebracht. Hij is opgeborgen en de buitenkant van de kist die uit 7 lagen bestaat wordt tijdens bepaalde uren getoond. Desalniettemin gaan gelovigen lotusbloemen offeren en neerknielen voor de vereerde relikwieën. En niet te weinig mensen ook zeg. Prachtig om te zien, weer eens een andere tempel.

Kandy was de laatste hoofdstad van de Sri Lankaanse koningen. Het staat eveneens op de UNESCO wereldlijst. De laatste koning heeft hier in 1798 een paleis gebouwd.

Hierna hebben we een wandeling gemaakt door de botanische tuin. Deze werd in de 14e eeuw aangelegd als lusthof voor de koning en in 1821 door de Engelsen tot botanische tuin omgevormd. Prachtig, met heel veel verschillende bomen, planten en bloemen. Maar wel een behoorlijke wandeling, want de tuin is erg groot.

Na een 3 kwartier rijden kwamen we bij Pinnawela Elephant Orphanage opgericht in 1975 wat begon met 7 olifanten is uitgegroeid tot 60. Er was een blinde olifant, maar ook 1 met 3 poten. Deze was door een mijn afgeraakt. Alle olifanten zijn gevonden in de bossen en worden hier behandeld. Helaas kunnen ze niet meer terug de natuur in. We hebben ze zien eten, maar vooral het dagelijkse bad in de rivier was leuk om te zien. Vooral omdat we dit tijdens onze lunch konden bekijken. Alles ging vandaag eerder dicht, want er zijn lokale verkiezingen.

Morgen onze laatste dag golfen. Meer als 3 banen hebben ze hier niet. Daarna gaan we richting Anaradhapura. Maar hier lezen jullie in de volgende verhalen meer over.

Nadat Laksaman verkouden is geworden heeft Piet het ook een beetje te pakken. Maar hij laat zich niet uit het veld slaan.