sri-lanka-deze-keer.reismee.nl

Koning en Koningin

Zondag

Dag kust, hallo bergen met de oneindig veel haarspeld bochten. En natuurlijk wordt er oneindig ingehaald, vlak voor de bochten het maakt niet uit. Onderweg zag je de natuur veranderen van dorre onbewoonbare stukken tot kleine dorpjes met rijstvelden en landbouw tot enorme terrassen met theeplanten. De Engelsen hebben dit hierheen gebracht. Hoog in de bergen wordt hightea verbouwd. Dat betekend de sterke bittere thee. Dit is wat de Engelsen hun voorkeur heeft. Maar ja, die gooien er ook een plomp melk en suiker bij.

Nadat we een waterval hadden bekeken en wat gedronken hadden bij Grand Ella Hotel met een prachtig uitzicht op een kloof, gingen we richting Nuwara Eliya dat 2000 meter hoog ligt.

Deze stad is een veel bezocht oord vanwege zijn heerlijke ligging en gezonde klimaat. En een gemiddelde jaartemperatuur van 15 graden. Noem dit maar gezond. Onze lange broek, sokken en trui weer aan. De stad staat nog vol met Britse invloeden zo ook het Grand Hotel waar we gegeten hebben. Oorspronkelijk fungeerde het als residentie van de Britse gouverneur. Stijlvol gegeten voor een beetje. Want ondanks dat we geen Sri LankeesFood eten, eet je hier voor een respectabel bedrag. Daar kunnen wij niet eens voor koken.

We denken dat we zo'n 100 kilometer hebben afgelegd, zeker weten doen we het niet, want de kilometerteller en snelheidsmeter van de auto is al twee dagen stuk. ( Het komt me bekend voor, de bus op het werk had ook die kuren). Laksaman is niet in orde. Hij begon vanmorgen met enorme niesbuien en heeft een doos tissues op de voorstoel. Maar al met al uiteindelijk aan het eind van de middag ons Hotel weer bereikt. Grand View Hotel. Dit is een woning van een van de prime ministers van Sri Lanka geweest. Ook in oude stijl gehouden en wij zijn de ene gast, met een buitenkamer. We voelen ons net de Koning en Koningin. Koffie werd op onze kamer geserveerd en in de huiskamer genoten we van een heerlijk wijntje, dat was overigens het enige behalve bier wat ze hadden. Ook kunnen we onze voorkeur voor de maaltijd aangeven en hoe laat we aan tafel willen gaan. Jammer dat het niet lukt om de foto's op de blog te zetten, want jullie zouden het even moeten zien.

Morgen weer een dag golfen. Hopelijk is het droog.

Rianda

Wat een luxe ,zo,n hotel.Hoe lang blijven jullie op dit stekkie.Geniet er lekker van.X