sri-lanka-deze-keer.reismee.nl

Verkast

Donderdag

Weer vroeg op pad om onze favoriete sport te gaan beoefenen. Nieuwe Caddies, nieuwe kansen. Voor Piet een verbetering, voor Bea iets minder. Halverwege kregen we een enorme tropische regenbui over ons heen. Het was wel warm water maar binnen een minuut waren we doorweekt. Dit droogde ook niet meer op. Maar onverstoorbaar gingen we verder.

Vanavond werd er in het Hotel een speciaal feest gevierd ter ere van de rijstoogst. 25 verschillende soorten rijst worden er hier verbouwd. Het hele buffet was in Sri Lanka stijl, inclusief de bediening en muziek( Live) We hebben al heel wat werelddelen en landen bezocht en hebben altijd heerlijk gegeten,maar tot nu toe zijn we niet onder de indruk van het Sri Lanka eten. Veel curry en kruiden.

Vrijdag

Vanmorgen werden we om 9.00 opgehaald door onze chauffeur. De zon scheen en langs de kustweg gingen we richting Unawatuna. Onderweg reden we langs stukken waar de resten van de tsunami van 2008 nog duidelijk zichtbaar zijn. Heel veel is nog niet herbouwd. We stonden even stil bij het monument dat ter nagedachtenis van de trein die daar ten onder ging tijdens de tsunami.

De 1e stop was bij een schildpadopvang. Vissers en anderen brengen hier de eieren die de schildpadden 's nachts leggen. Hier worden de eieren uitgebroed en de schildpadden uiteindelijk teruggezet. Ook hadden ze hier albinoschildpadden. Deze zijn kwetsbaar en leven maximaal 20 jaar.

Daarna bezochten we in Galle het oude Nederlandse sterfort. Straatnamen, een bord boven de poort en het oude Nederlands Hervormde kerken laten de oude VOC tijden herleven.

Unawatuna is de naam van een prachtige tropische baai vlak bij Galle. Het Hotel waar we deze nacht slapen is een paradijselijk sprookje. In eerste instantie reden we over een hobbelige zangweg. We dachten waar gaan we heen, maar eenmaal achter het hek belanden we in een klein paradijs. Geweldige mooie kamer, splinter nieuw, met heel veel luxe en rust......... Omdat er regen voorspelt was, zijn we even bij het zwembad neer gestreken. En na een uur werden we letterlijk overdonderd door een regenbui. Helaas kunnen we niet lang van dit Hotel genieten, morgenochtend worden we om 8.00 uur opgehaald en rijden we richting Tangalle en hebben we als alles goed gaat 's middags een jeepsafari in het Yale national park.

Oh.. wat ik vergeet te vertellen. Het is vandaag volle maan. Op de dag dat het volle maan is hebben alle mensen een vrije dag. Museums en winkels enz. zijn gesloten en er mag geen alcohol worden verkocht of gedronken. Cola dus voor ons. Sri Lanka is goed voor de detox, niet roken en het land gewoon een keer in de 4 weken een dag droogleggen.

mart en nel

Piet nog van harte gefeliciteerd met je 60 ste verjaardag
De verhalen zijn weer prachtig.
geniet ze.

Rianda

Hebben ze hier ook een bar in het zwembad? En hoe zit het met de obers...Ik ben reuze benieuwd naar de foto,s.als die net zo mooi zijn als je verhalen dan zit dat wel goed. Knuf,